هزینه های نمایندگی و انواع آن

✅ هزینه های نمایندگی و انواع آن
🔻تعاریف هزینه نمایندگی:
۱- هزینه هایی هستند که مالکان به خاطر اعمال نظارت بر عملکرد، فعالیتها و اقدامات مدیران متحمل میشوند تا اطمینان پیدا کنند مدیران در راستای حداکثر رساندن منافع آنها کار میکنند.
۲- هزینهای است که سهامداران برای کم کردن تضاد منافع نماینده با سهامداران میپردازند.
۳- لذا ممکن است بین حداکثر شدن منافع سهامداران و منافع شخصی مدیران اصطکاک یا تضاد منافعی به وجود آید که آن را مشکل یا مسئله نمایندگی مینامند.
۴- هزینه ناشی از تعارض بین مدیران و ذینفعان است که ذینفعان شامل:🔻
۱- سهامداران؛
۲- کارکنان؛
۳- مشتریان؛
۴- تأمینکنندگان مواد اولیه؛
۵- برخی از سازمانهای دولتی؛
۶- اعتباردهندگان.
🔻هزینه های نمایندگی به سه گروه تقسیم میشود:
۱- هزینه های نظارت بر عملیات مدیران: بابت حسابرسی و استقرار رویه های کنترلی
۲- هزینه های مربوط به ساختار سازمانی جهت محدود کردن رفتار نامطلوب مدیران
۳- هزینه های فرصت یعنی سهامداران مجبورند محدودیتهایی اعمال کنند.
🔻راههای کاهش هزینه های نمایندگی:
۱- افزایش پاداش و حقوق مدیران
۲- مداخله مستقیم سهامداران در امور سازمان
۳- تهدید به اخراج مدیران
۴- تهدید به خرید (بلعیدن) سهام شرکت توسط رقبا