دوره وصول مطالبات
📌 دوره وصول مطالبات:
🔻 هدف از بررسی مطالبات شرکت، آنالیز کیفی حسابها و اسناد دریافتنی است. نسبت دوره وصول مطالبات، به دوره زمانی گفته میشود که با فرآیند فروش آغاز و تا وصول وجوه مربوطه ادامه مییابد.
🔻 با بررسی این نسبت درمییابیم شرکت درآمد فروش خود را در چه بازه زمانی به چرخه عملیاتی بازمیگرداند.
🔻 نحوه محاسبه نسبت: برای تعیین دوره وصول مطالبات لازم است ابتدا گردش مطالبات را بهصورت زیر تعیین نماییم:
فروش نسیه مطالبات تقسیم بر متوسط مطالبات
🔻 دوره وصول مطالبات:
۳۶۰ تقسیم بر گردش مطالبات
🔻 تجزیهوتحلیل نسبت: چنانچه دوره وصول مطالبات شرکت کوتاه باشد به این معناست که شرکت برای تأمین اعتبار خود و افزایش سرمایه در گردش، بار مالی کمتری دارد و این امر موجب افزایش درآمد شرکت نیز میشود. حال بالا بودن دوره وصول مطالبات بیانگر آن است که شرکت برای فروش کالاهای خود، از شرایط نسیه بسیار زیاد استفاده کرده و یا اینکه برنامه منظمی برای وصول مطالبات خود از بدهکاران ندارد.
دوره وصول مطالبات معیار اندازهگیری مدت زمان لازم برای جمعآوری وجوه حاصل از فروش به مشتریان است.
📌 مثال: دوره وصول مطالبات شرکت الف در طی ۵ سال، به شرح زیر است:
🔻 همانطور که مشاهده میشود، دوره بازگرداندن عواید حاصل از فروش شرکت الف، در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۰، ۱۴۵٫۶۲ روز کاهش داشته است. این به معنای بهبود ۶۶٫۹۷ درصدی در این نسبت است.