حسابداری پیمانکاری
حسابداری پیمانکاری :
حسابداری پیمانکاری، شناخت ارکان یک قرارداد پیمانکاری است که از سه بخش مهم: کارفرمــا(شخص حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف قرارداد ، عملیات اجرایی معینی را به پیمانکار ارجاع می کند .)، پیمانکار( شخصی حقیقی یا حقوقی است که به عنوان طرف دیگر قرارداد ، عملیات اجرایی پیمان را به عهده می گیرد ) و قرارداد( رابطه حقوقی بین طرفین است که منشا تعهد و التزام می باشد و شامل موضوع کار ، مدت انجام کار ، مبلغ قرارداد و تعهدات کارفرما و پیمانکار است) تشکیل شده است. موسسه حسابداری ساینا تراز ایرانیان برای انجام حسابداری پیمانکاری دو روش عمده و استاندارد دارد:
حسابداری پیمانکاری به روش کار تکمیل یافته ۲) روش درصد پیشرفت کار.
در روش اول یعنی روش کار تکمیل یافته محاسبهی سود، زمانی انجام میشود که بخش اعظمی از کار انجامشده و طرفین بر اساس مفاد قرار خود عمل کرده باشند و در روش درصد پیشرفت کار محاسبهی سود بر مبنای استدلالات خاصی شناساییشده و در مقطعی زودتر از تکمیلفرآیند انجام پروژه انجام میشود. موضوع قراردادهای پیمانکاری معمولا ساختن یک دارایی یا دارایی های است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهد .